Наскоро в една голяма Фейсбук група за онлайн магазини, четох как собственик на български онлайн магазин се оплаква от малките си продажби.
Инвестирал много в сайт, отделял значителни средства за реклама и за всевъзможни курсове по всевъзможни видове маркетинг от всевъзможни величия, гурота и най-обикновени магьосници. Постоянно правел игри, томболи и всякакви други подобни „трикове“ за привличане на клиенти, всички доставките били безплатни и тн и тн. всичко по учебник и с много пари. Да, ама работата не върви!
Както сигурно очаквате, под поста му веднага започват многобройни коментари с добронамерени съвети.
Как трябва да си промени платформата на онлайн магазина с друга, защото тази на която работи сайта в момента не е хубава макар и да е от най-популярните.
Как дизайна е аматьорски, цветовете са неподходящи и изобщо всичко е за редизайн.
Как менюто и категориите имат нужда от промяна.
Как описанията на продуктите не са достатъчно информативни.
Как на две места са открили правописни грешки, … ще спра до тук.
… и разбира се доволно количество ЛС и препоръки за връзка с други гурота, (дизайнери, програмисти, специалисти по Фейсбук и Гугъл реклама, маркетинг експерти и тн), които да оправят нещата 🙂
Темата бързо стана много популярна, включиха се и други собственици на онлайн магазини със същия проблем, а именно слаби продажби. Тъй като никой не засегна един важен аспект за всеки онлайн магазин – снимките, реших да се включа в дискусията. След поста ми темата беше изтрита, вероятно от автора и, не зная. 🙂
Ето защо!
Според мен (това и обясних в коментара си) проблема на сайта, е че снимките на продуктите в него бяха крадени, свалени от интернет или както искате го наречете. Важното е, че не бяха собственост на този търговец.
Същите продукти, със същите снимки открих за нула време в други, конкурентни на жалващия се търговец сайтове.
Разбира се, най-очевидното беше, че въпросния продукт от примера, той продава след намаление за 24,00 лв. , а конкурентния му сайт го продава за 5,95 лв. Търсенето и сравняването на цени по снимка е често използвано от потребителите на онлайн магазините.
Най-очевидно, но не най-лошо за героя на нашия разказ и собственик на онлайн бизнес. Най-лошо за него първо, е че онлайн магазина му с крадени снимки ще се закотви на 378 място в резултатите на Гугъл и никой потребител никога не ще го намери, като изключим кликналите на рекламите му! А рекламата в интернет е скъпа и ще става все по-скъпа!
Второ, ако снимките са направени и са собственост на конкурентен сайт, нашия човек ще плати много солена глоба. Това отдавна не е прецедент в България. Процедурата е лесна и бърза. Засегнатата страна отива при нотариус, отварят сайта към който е претенцията, правят скрйншот и свалят дигитално копие на сайта, нотариуса заверява скрийшота и потвърждава документално видяното. Изпраща се нотариална покана за доброволно плащане към сайта нарушител на авторските права. Сумата може да е и пет цифрена според броя на неправомерно използваните снимки. Ако няма доброволно плащане, осъждането в съда е 100% сигурно. Авторството на снимките се доказва, чрез наличието на договор с професионалното фотостудио което ги е направило и/или с представяне на оригиналните файлове (в онлайн магазините се публикуват техни копия с намалена резолюция).
Трето, хората не са глупави! Много „обикновени“ потребители са достатъчно грамотни и с няколко клика и търсене по снимка намират същия продукт, евентуално на по-ниска цена и го купуват от вашия конкурент. Има ли нещо по неприятно от това, да намериш клиент, да го накараш да хареса продукт и той да го купи от конкуренцията?!
Клиентите много често разглеждат снимки, особено когато не са сигурни какво точно търсят (това е и идеята в основата на Instagram). Други просто кликат на предложените от Гугъл снимки в началото на резултатите от тяхно търсене. Например търсят „вечерна чанта“, вместо да кликат по сайтовете в резултатите на Гугъл те разглеждат снимки на вечерни чанти и кликат само на тези снимки които им харесат.
Търсенето на конкретен продукт по неговата снимка е лесно и не е тайна. Много хора го използват за да намерят най-ниската цена на даден продукт, а това е възможно само ако търговците използват едни и същи снимки на продукта „взети“ от интернет. Как става? Отворете https://images.google.com/ кликтене на фотоапаратчето в полето за търсене посочете снимката на която търсите копия из интернет и бум … Гугъл ще ви покажи кои сайтове я използват. Разбира се има и много по-сложни начини за търсене, чрез които може да се стигне до производителя (търговеца на едро).
Въпрос. Кое е по-глупаво, да сваляш чужди снимки от нета или да си снимаш сам аматьорски продуктите за онлайн магазина?! Едно е сигурно, което и от двете да прави някой не го очаква светло бъдеще в онлайн търговията!
Проверете колко биха стрували професионални снимки на вашите продукти за онлайн магазин. Цените ще ви изненадат приятно 🙂